Det første bud er ikke altid det bedste

København er ikke en lavprisdestination, Danmark er ikke et land, virksomhederne flyver udenom – så hvorfor egentligt angle efter Ryanairs forretning?

 Ryanair har varslet, at det nu vil etablere et hub i København.

Varslet er ordet, for Ryanairs ankomst foregår ikke som normalt, hvor en virksomhed slår sig ned i overensstemmelse med danske arbejdsmarkedsnormer.

Ryanair har valgt en anden vej. Selskabet har åbent meddelt, at det ikke ønsker at underlægge sig danske overenskomster. Derfor har LO anlagt en arbejdsretssag. Den konflikt og konfliktens betydning generelt er der sagt og skrevet meget om.

Mit ærinde her er et andet. Når Ryanair vil åbne hub i København, så skyldes det ene og alene, at Københavns Lufthavn er en god forretning. Udviklingen i passagertallene for Københavns Lufthavn er de seneste fire år gået uafbrudt opad. 2014 blev første år, hvor passagertallet rundede 25 millioner rejsende – ved årets udgang havde ikke mindre end 25,6 millioner passagerer været der forbi.

At København er en attraktiv lufthavn kan også ses på andre parametre. Transfertrafikken er steget med 12,6 pct. og udenrigstrafikken er steget med 6,8 pct.

Andre vil gerne flyve

Københavns Lufthavn er altså i vækst og har samtidig en status som et nordeuropæisk knudepunkt. Det gør det selvfølgelig interessant set med et flyselskabs briller at skabe sig en base der, hvor markedet ikke alene er godt, men også i vækst.

Det åbner for det naturlige spørgsmål: Hvis ikke Ryanair fløj til og fra København, ville andre så have interesse i at flyve på ruterne?
Svaret må være ja.

Og hvis du alligevel er i tvivl, så løb lige starten af det her indlæg igennem igen.

København er en interessant destination. Og når det så er konstateret, skal vi så ikke lige genbesøge det tilbud, vi har fået fra Ryanair om at skabe job – på vilkår der strider med den danske model og det arbejdsmarked, vi nu engang har bygget op. Det arbejdsmarked, der har skabt vækst og velstand i Danmark (og omkring Københavns Lufthavn). Vi kunne også vælge at vente på det næste tilbud i køen af dem, der gerne vil os – bare på vores vilkår.

Ryanair er selvfølgelig i sin gode ret til at drive den virksomhed, de ønsker. Ligeledes er vi i Danmark i vores gode ret til at sige nej tak til Ryanair, hvis selskabet som bebudet faktisk ikke vil os på vores betingelser.
Ryanair kan så vælge at flyve på destinationen København uden hub, eller de kan lade være.

Hvis de ikke kan spille efter reglerne og tjene penge, er det vel bedst for både dem og os. De selskaber, der allerede er etableret i Københavns Lufthavn, har formået at vækste uden at give køb på arbejdsmarkedsreglerne. Mon ikke den vækst vil tiltrække nye selskaber, vi har større interesse i at handle med?

Læs indlægget i Jyllands-Posten her.