Ryanair, vær fair - tegn overenskomst

I dag letter det første Ryanair-fly fra København. Det bliver ikke kun til discountpris, men også med personale på discountlønninger.

Ryanairs piloter og kabinepersonale vil arbejde til væsentlig lavere løn end deres øvrige kolleger i Københavns lufthavn.

I udlandet er der Ryanair-personale, der arbejder til under 10.000 kr. om måneden. Og inden ankomsten til Danmark har Ryanair sagt, at danske overenskomster ikke er forenelige med deres forretning.

Det betyder, at Ryanair gerne vil være i Danmark, men ikke på de vilkår, som virksomheder i Danmark normalt arbejder under.

Det Ryanair siger er altså, at de kun kan tjene penge, hvis de må bryde de regler, som alle andre virksomheder i Danmark spiller efter. Det kan også forstås sådan her: Ryanair vil kun deltage i Superligaen i fodbold, hvis deres spillere må bruge hænder og spænde ben uden der dømmes frispark.

Konkret betyder det, at Ryanairs danske kabinepersonale ikke kan forvente at tjene mere end 15.000 kr. om måneden – før skat, naturligvis. For de penge skal de leje deres arbejdstøj, betale en bøde hvis de siger op, og spare op så de kan klare et træk i lønnen de dage, de må melde sig syge.

Det er vilkår, vi kun sjældent har set i Danmark tidligere og en løn, som man ikke kan leve et ordentligt liv for herhjemme.

Det vil ikke kun gå ud over stewardessen i Ryanair, men kan forventes at sprede sig til resten af arbejdsmarkedet som en lavtlønsspiral, der på sigt vil underminere det danske arbejdsmarked, som vi kender det.

Det er en del af en europæisk tendens, hvor høj arbejdsløshed de senere år er gået hånd-i-hånd med mere usikre ansættelser, øget brug af vikarer og deltid samt flere arbejdende fattige. I lande som Tyskland og Storbritannien er de gode faste job med sikkerhed i ansættelsen er ikke mere en selvfølge.

Og som en ny Cevea-analyse har vist, er de usikre og dårligt betalte job ikke adgang til bedre job på sigt. De er ikke en trappestige, men en trædemølle.

Det er også det billede, som en dansker, der arbejder i Ryanairs hjemland, tegner. Og hun advarer mod at de ”skraldespandskontrakter”, hun selv arbejder på, kan sprede sig:

”Der er konstant pres og utryghed. Man er ansat på korte kontrakter, og tit får man først at vide på sidste arbejdsdag, om man er blevet forlænget. Mange af os har ikke ret til pension, feriepenge og løn under sygdom. Man ved aldrig, om man pludselig bliver fyret, fordi ens stilling bliver nedlagt eller flyttet til udlandet”, fortæller den 32-årige danske kvinde.

Det skal vi ikke ønske os herhjemme. Og vi kan heldigvis selv vælge det fra.

Men først er det Ryanair, der skal træffe det rigtige valg: Tegn overenskomst, hvis I vil drive forretning i Danmark.

Ryanair, vær fair. Giv lønninger, som jeres ansatte rent faktisk kan leve af. Og spil efter de regler, som stort set alle andre virksomheder i Danmark anerkender.

Læs indlægget i Avisen.dk her.