Danmark er ikke en virksomhed

Det giver overhovedet ingen mening at opfatte Danmark som en virksomhed – det bidrager kun til at sammenblande makro og mikroøkonomi, ligesom man bør huske, at virksomhedernes formål er profit, mens man håber, at et samfund som det danske har lidt bredere formål, der også handler om tryghed, velfærd og social fremgang.

Bedst som man troede, at de værste mytemagere havde droppet deres ensidige fokus på quickfix for dansk økonomi, så dukker de op igen. Fokus er grundlæggende det forkerte sted. Når man vedbliver at fokusere på konkurrenceevnen, så ignorerer man, at Danmark sidste år satte rekord i eksport til udlandet og sågar vandt markedsandele i Tyskland.

Alligevel kunne man i Berlingske Business i sidste uge læse en stort opslået analyse fra Boston Consulting Group (BCG), som leverer endnu en omgang af ekstremt dystopiske forudsigelser af Danmarks nært forestående statsbankerot.

Når man læser BCG’s analyse og forslag, så får man den underlige følelse, der opstår, når man bliver overrasket over noget, som er så overdrevet indlysende og stereotypt, at man faktisk ikke troede, at det kunne lade sig gøre at foreslå. Sådan har det f.eks. været med TV-serien »1864«, når Pilou Asbæk igen-igen finder på nye påskud for at gramse på lille Inge, eller når Søren ’sci-fi’ Malling finder på nye overnaturlige tricks til at de redde danske tropper. »Arh, det er da så indlysende – at de mon finder noget nyt denne gang?«

Men det holder ikke BCG og deres Nordiske direktør tilbage, hvorfor han præsenterer visioner med følgende analogi: »Hvis vi ser Danmark som en virksomhed, er der behov for en turnaround.« Hermed lægger det verdensomspændende konsulentbureau op til, at vi skal øge arbejdstiden med 24 pct., beskære den offentlige sektor med 9 pct., sænke lønningerne og reducere skatten markant. Det er fiks og færdig Danmarks vækststrategi. Og noget vi har hørt ideologiske røster præsentere før.

Det er store ord og sjove billeder, men det har meget lidt med dansk økonomi og den faktiske virkelighed at gøre. Både analyse og forslag fra BCG skyder derfor langt forbi.

For det første giver det overhovedet ingen mening at opfatte Danmark som en virksomhed – det bidrager kun til at sammenblande makro og mikroøkonomi, ligesom man bør huske, at virksomhedernes formål er profit, mens man håber, at et samfund som det danske har lidt bredere formål, der også handler om tryghed, velfærd og social fremgang.

For det andet er Danmarks problemer hverken konkurrenceevne eller eksport. Vores eksport ligger langt over krise-niveau, og danske varer afsættes uden problemer i udlandet. Det er således ikke i vores samhandel med omverdenen, at Danmarks største udfordring skal findes – det er på den hjemlige front, hvor danske virksomheder siden 2009 opsparet 436 mio. kr, mens de kun har investeret 91 mio. kr. Vores problem er altså den massive pessimisme, som stadig præger investeringslysten. Derfor har vi behov for at rette fokus mod stimulans af efterspørgslen, så virksomheder igen tør investere.

Det er klart, at Danmark bør ruste sig til fremtiden og lave de rigtige reformer, men det kræver altså, at vi bygger på vores nuværende styrker, foretager ambitiøse investeringer og hurtigst muligt får sat gang i den indenlandske efterspørgsel og virksomhedernes investeringer.

Læs indlægget i Berlingske her.

Forfatter: Jens Jonatan Steen.