Helt ind i sindet

De sniger sig ind på dig, når du mindst venter det. De manipulerer med dine sanser og følelser. Og de bevæger sig på kanten af al moral og etik. Jeg taler om reklamer. Skjulte reklamer. Om markedsføring, når den er allermest raffineret.

I dag er markedsføring ikke blot et spørgsmål om at sende flest mulige tryksager og tv-reklamer i hovedet på forbrugerne. Det handler også om at påvirke dem gennem deres sanser og følelser. Vel at mærke uden at de opdager det.

Produktplacering er en afgørende lanceringsplatform. Tricket består her i at betale en filmproducent for at få sit brand integreret i en film eller en tv-serie. Når produktplacering er gjort efter bogen, opdager tilskuerne det ikke. Når det gøres klodset, bliver de bevidste om det.

De fleste kender nok eksempler på sådanne distraherende illusionsbrud, når de sidder og ser en film og pludselig bemærker, at kameraet fokuserer helt unaturligt længe på et bestemt produkt eller logo. Som når kameralinsen i en James Bond-film eksempelvis helt umotiveret zoomer ind på 007’s Omega-armbåndsur. Eller når en skuespiller i en dansk tv-serie sætter sig ved sin MacBook Pro og flasher det karakteristiske Apple-logo.

I Danmark var produktplacering længe ulovligt, men med medieforliget fra i fjor er der nu åbnet op for, at danske film- og tv-selskaber kan tage sig betalt for at vise logoer og varemærker i programmerne og filmene – stik imod danskernes ønsker.

Ifølge en undersøgelse, Interresearch har gennemført for Cevea, tager to ud af tre danskere afstand fra lovliggørelsen af produktplacering i danske film- og tv-serier. En af årsagerne er, at metoden bryder med princippet om gennemsigtighed. 81 pct. af de adspurgte mener således, at borgerne har ret til at vide, hvornår de udsættes for reklamer.

Produktplacering er da også helt åbenbart i konflikt med markedsføringsloven, der i paragraf fire nævner, at en reklame skal ”fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Medieforliget, der trådte i kraft 1. januar i år, bør tages op til revision. Produktplacering bryder med en væsentlig borgerrettighed, nemlig at borgerne ved, hvornår de udsættes for markedsføring.