Trafikinvesteringer er vejen frem

Regeringen er blevet enige med partierne i forligskredsen om en ny trafikaftale til 10 mia. kr. Med de nye investeringer tager regeringen et skridt i den rigtige retning, mener Tænketanken Cevea, som længe har efterlyst investeringer i den offentlige sektor.

Regeringens nye trafikaftale, som blandt andet indbefatter en ny Storstrømsbro, en motorvej mellem Herning og Holstebro og nye investeringer i dansk infrastruktur, høster ros fra Tænketanken Cevea.

"Et vigtigt skridt for Danmark. Stærkt, at regeringen ligger sig i spidsen for et nyt forlig, der sikrer opgradering af infrastrukturen, mindre trængsel i trafikken og nye arbejdspladser i byggeriet. Det er gode nyheder, som skal iværksættes hurtigst muligt, og følges op med skabelsen af sociale klausuler, der kan sikre anstændige job," siger Ceveas analysechef, Jens Jonatan Steen.

Ifølge analysechefen falder de nye investeringer på et tørt sted. Og han forudser, at tiltagene vil have en positiv indvirkning på en række områder.

"Vi har brug for at opgradere vores infrastruktur, så vi kan binde Danmark tættere sammen, reducere ventetiden på motorveje og forbedre vilkårene for den offentlige transport. Det nye forlig giver en række af positive afkast både i forhold til miljøet, arbejdskraftens produktivitet og virksomhedernes forudsætning. Det kan dermed bidrage til et generelt løft for Danmark,” siger Jens Jonatan Steen.

Han fremhæver derudover, at det gælder om hurtigt at få sat gang de konkrete initiativer.

"Samtidig er det helt afgørende, at det nye forlig sparker gang i byggeriet og sikrer nye arbejdspladser. Det vil give tusindvis af danskere nye muligheder for arbejde i byggeriet, som igen kan være med til at øge det indenlandske forbrug. Derfor er det også vigtigt, at vi får gang i gravemaskinerne hurtigst muligt, og samtidig lærer lektien fra byggeriet af metroen i København og Femernbroen på Lolland, som hverken har sikret et tilstrækkeligt antal danske arbejdspladser eller lærerpladser. I de fremtidige infrastruktur investeringer bliver sociale klausuler et vigtigt værktøj," slutter Jens Jonatan Steen.

Yderlige oplysninger fås hos Jens Jonatan Steen

Mobil +45 41 77 45 71