Finansloven: Småt, men godt

Tænketanken Cevea havde ønsket sig en mere lempelig finanslov for 2014, men roser regeringen for at få det bedste ud af en svær situation.
”Regeringen gør, hvad den mener, at den kan, inden for de rammer og betingelser, der nu en gang er. Vi havde håbet på yderligere lempelser, og på at regeringen ville trykke en smule mere på den økonomiske speeder, end det er tilfældet. Men min vurdering er, at det er et særdeles fornuftigt finanslovsudspil alt taget i betragtning. Det er et skridt i den rigtige retning – også selvom det godt måtte have været større,” siger Kristian Weise, direktør for Cevea.
Særligt de tre ekstra milliarder kroner til anlægsinvesteringer samt det faktum, at regeringen ikke lægger op til skattelettelser, høster roser fra Cevea:
”De ekstra milliarder til offentligt byggeri er godt givet ud. Offentlige investeringer er den mest effektive måde at høste gevinster på, når man vil stimulere økonomien, fordi det direkte er med til at skabe job. Udfordringen er så at sikre, at de job, som de nye, ekstra investeringer vil give, også bliver danske. Regeringen har lagt op til at sætte hårdt ind mod løntrykkeri og dårlige arbejdsforhold, og derfor skal vi også have udvidet brugen af sociale- og arbejdsklausuler, som kan sikrer, at ingen virksomheder, der medvirker til social dumping, får del i de ekstra milliardinvesteringer,” siger Kristian Weise.
”Samtidig er det vigtigt, at regeringen ikke lægger op til flere skattelettelser. Vi har ikke brug for, at samfundets top igen skal tilgodeses, men at de bredeste skuldre bærer mest. Og vi ved, at skattelettelser i en krise som den nuværende oftest ender som opsparing snarere end øget forbrug. Det rykker ikke ved økonomien og jobskabelsen,” siger Kristian Weise.
”Alt i alt er det et godkendt finanslovsudspil med vigtige centrum-venstre aftryk. Men når forhandlingerne nu går i gang, er det vigtigt at minde om, at økonomien kan stimuleres mere, end hvad regeringen lægger op til,” slutter han.
For kommentarer eller spørgsmål, kontakt direktør Kristian Weise på 41 77 45 7o eller pressemedarbejder Christoffer Voss på 26 36 06 40.