Cevea roser Rangvid-rapporten

Cevea bakker op om de anbefalinger, som Rangvid-udvalget i dag har præsenteret. Tænketanken havde dog gerne set tiltag som f.eks. opsplitning af bankerne og en finansskat.

Der skal stilles større krav til de risikofyldte banker. Sådan kan Rangvid-udvalgets 18 anbefalinger opsummeres helt kort. Og det høster ros fra Kristian Weise, direktør i Tænketanken Cevea:

”Det er godt for debatten om fremtidens finansielle sektor, at en så grundig og gennemarbejdet rapport klokkeklart bakker op om den kurs, regeringen har sat for reguleringen af bankerne. Højrefløjen har længe advokeret for løsere krav til især de banker, som er ”too big to fail”, men disse anbefalinger viser sort på hvidt, at vi tværtimod skal stille endnu strammere krav til pengeinstitutterne,” siger Kristian Weise.

Nej til Det Vilde Vesten
Han ser anbefalingerne fra Rangvid-udvalget som en del af en kamp for, at politikerne genvinder magten over økonomien.

”Igennem de senere årtier er markedets spillerum blevet udvidet, mens demokratiets indflydelse på det økonomiske område er blevet indskrænket. Men hvis vi igen skal have et sundt og langtidsholdbart finansielt system, er det helt afgørende, at det er politikerne, der sætter spillereglerne for finanssektoren. Det skal den ikke selv gøre. Finansverden skal kort sagt ikke være Det Vilde Vesten, hvor lovløsheden gælder,” understreger Kristian Weise.

Ønsker: Opsplitning af banker og finansskat
Selvom forslagene møder opbakning fra Cevea, peger Kristian Weise dog også på to forslag, han gerne havde set i Rangvid-rapporten.

”Vi mener stadig, at en opsplitning af bankernes normale bankvirksomhed og spekulative investeringer i risikofyldte værdipapirer er den rigtige vej at gå. Det kaldes en ’Glass Steagal-opdeling’, og selvom erhvervsminister Henrik Sass Larsen allerede har meldt ud, at han vil indføre såkaldte ”branddøre” i bankerne, kunne et sådant forslag lægge yderligere pres på regeringen til at øge sikkerheden mod flere bankkrak, der kan koste statskassen dyrt," siger Kristian Weise.

”Derudover havde vi gerne set et forslag om en finansiel transaktionsskat, som vil kunne lægge en dæmper på de kortsigtede, spekulative investeringer, som på ingen måde bidrager til realøkonomien og kun skaber usikkerhed på markederne. Der er en række EU-lande, der arbejder på at indføre sådan en skat, og dem burde Danmark være en del af. Rangvid-anbefalingerne burde have støttet op om det,” slutter Kristian Weise.

For yderligere kommentarer, kontakt direktør Kristian Weise på 41 77 45 70 eller pressemedarbejder Christoffer Voss på 26 36 06 40.