Fortidens synder ramte SPD

De tyske socialdemokrater gik frem, men måtte alligevel se konservative Mutti Merkel snuppe en stor valgsejr. Det er i høj grad sårene fra 00’ernes hårde arbejdsmarkedsreformer, der stadig ikke vil hele og derfor kaster mørke skygger over SPD, mener Tænketanken Cevea.

Det er ti år siden, at de tyske socialdemokrater implementerede de berygtede Hartz-reformer, som først er blevet fremlagt som vejen til vækst, men dernæst også som vejen til social deroute, stigende ulighed og en ny underklasse af arbejdende fattige.

Og netop arven fra reformerne er ifølge Ceveas analysechef Jens Jonatan Steen en af hovedårsagerne til, at Angela Merkel nu kan se frem til sin tredje periode som forbundskansler.

”De tyske socialdemokrater gjorde det rigtige ved dette valg, men de tabte på fortidens synder. Der er ingen tvivl om, at fast mindsteløn og større social retfærdighed er vejen frem i et land, hvor 7,3 millioner tyskere tjener under 400 euro om måneden. Men det er for lidt, og det er for sent. Kanslerkandidaten Peer Steinbrück, der selv var en af ophavsmændene til Hartz-reformerne, var bagud på point fra starten, og han blev aldrig den, der kunne levere et troværdigt alternativ til den stigende sociale utryghed i Tyskland. SPD skabte selv den sociale nedtur, som de siden har forsøgt at lappe, og det er hovedforklaringen på det massive valgnederlag,” siger Jens Jonatan Steen.

Lektie til de danske politikere
Selvom der dagen efter valgnederlaget er grund til at være pessimistisk på vegne af Tysklands centrum-venstrefløj, så kommer socialdemokraterne alligevel til at få indflydelse over de kommende år, vurderer Cevea-direktør Kristian Weise, som har fulgt valget fra Berlin.

”Som det ser ud nu, kommer SPD til at indgå i en bred koalitionsregering med Merkel i spidsen, og det vil naturligvis give dem indflydelse på den førte politik. Uanset den endelige sammensætning af regeringen, så har SPD rykket mindsteløn og ulighedsbekæmpelse op på toppen af den politiske dagsorden og har samtidig sat højrefløjen under pres. Derfor kommer valget også til at sætte en ny social kurs for Tyskland, og det er både positivt og nødvendigt,” siger Kristian Weise og tilføjer:

”Samtidig er det en lektie til de danske politikere. Nok kan vi lære noget af tyskerne, når det kommer til at skabe succesrige eksportvirksomheder, men vi skal ikke prøve at efterligne deres delte arbejdsmarked, de atypiske og usikre ansættelsesformer eller deres lave lønninger. Det er opskriften på en social nedtur.”

For yderligere kommentarer, kontakt analysechef Jens Jonatan Steen på 41 77 45 71, direktør Kristian Weise på 41 77 45 70 eller pressemedarbejder Christoffer Voss på 26 36 06 40.