Erhvervsskolereform viser vejen - men fleksuddannelse skal være større

Tænketanken Cevea roser regeringens udspil til en erhvervsskolereform, men stiller spørgsmålstegn ved kapaciteten på den nye fleksible ungdomsuddannelse.

Analysechef i Cevea, Jens Jonatan Steen, har følgende kommentarer til regeringens reformudspil:

"Regeringens forslag til erhvervsskolereformen er et kæmpe skridt i den rigtige retning. Det nye udspil indleder et ambitiøst opgør med ti års svigt og underprioritering af en livsnerve i det danske uddannelsessystem. Cevea støtter regeringens målsætning om, at 30 procent af en ungdomsårgang skal have en erhvervsuddannelse i 2025, samt opgøret med det tårnhøje frafald og den generelle oprydning, som skal sikre højere status til erhvervsskolerne. SRSF sætter ind, hvor VKO har fejlet," siger Jens Jonatan Steen.

For lidt plads på fleksuddannelsen
Han bakker ligeledes op om den fleksible ungdomsuddannelse, som regeringen har foreslået indført, men han frygter, at uddannelsen ikke kan leve op til det store behov.

”Det er helt rigtigt af regeringen at skabe en ny og fleksibel ungdomsuddannelse, der skal opsamle de mange unge under 25, som ikke får en chance i dag. Men når det nu skal blive sværere at komme ind på en erhvervsuddannelse, kan det vise sig at være et stort problem, hvis fleksuddannelsen kun optager 3000 unge om året,” siger Jens Jonatan Steen og uddyber:

”Ifølge Danmarks Statistik er der næsten 94.000 unge mellem 15 og 25, som hverken har eller er i gang med en ungdomsuddannelse. Samtidig har 18 procent af de unge mellem 25 og 29 ingen uddannelse over folkeskoleniveau. De tal vidner om et stort behov for alternative veje i uddannelsessystemet, og derfor bør regeringen overveje at øge kapaciteten af den nye fleksible ungdomsuddannelse,” siger han.

Mere af-akademisering
Jens Jonatan Steen har også sin tvivl om, hvorvidt resten af uddannelsesverdenen kan tilpasse sig erhvervsuddannelsernes nye fokus:

"Den nye reform viser vejen frem, men spørgsmålet er, om det øvrige uddannelsessystem vil følge trop. Vi har brug for en generel af-akademisering og mere fokus på de ikke-boglige færdigheder. Både folkeskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser skal give plads til praktisk viden og faglig kunnen. Vi ved, at faguddannede bidrager med innovationskraft og godt håndværk, men spørgsmålet er, om resten af uddannelsessystemet og samfundet generelt i tilstrækkelig grad er villige til at satse på de forsømte erhvervsskoler,” slutter han.


For yderligere kommentarer, kontakt analysechef Jens Jonatan Steen på 41 77 45 71 eller pressemedarbejder Christoffer Voss på 41 77 45 76.