Cevea: Alle betaler prisen for stigende ulighed

Ulighed rammer bredt

Den kontroversielle Professor Richard Wilkinson, er hovedtaler på topmødet. Med sin politiske bestseller ”The Spirit Level ” har Wilkinson allerede skabt hektisk debat blandt politikerne i England. Stigende ulighed skaber stigende mistillid og usikkerhed i befolkningen, mener Wilkinson.

”Sandheden er, at et overvejende flertal af befolkningen bliver ramt, når uligheden øges,” lyder en af konklusionerne fra professor Richard Wilkinson, britisk forfatter og medstifter af The Equality Trust.

SF’s formand Villy Søvndal, debatredaktør på Børsen Christopher Arzrouni og formand for FTF Bente Sorgenfrey tager på topmødet teten op fra Wilkinson og diskuterer, hvilke konsekvenser den stigende ulighed har ikke blot for danskere med mindst i lønningsposen, men for hele samfundet.

Uligheden er en trussel mod Danmark

Cevea vil med Ulighedens Topmøde sætte fokus på problemerne ved de stigende indkomstforskelle i Danmark. Og skabe diskussion om, at alle grupper i samfundet bliver berørt af denne udvikling.

”Begge sider af det politiske spektrum svigter den stigende ulighed ved at tale de sociale forskelle ned. Ulighedens Topmøde skal gøre op med denne mentalitet. At voksende modsætninger ikke har nogen betydning for det danske samfund er i bedste fald en benægtelse fra Christiansborg. Hvis den nuværende udvikling mod stigende ulighed fortsætter, risikerer vi at opleve både en svækket sammenhængskraft og stigende utryghed, som vil påvirke alle samfundslag”, siger direktør for Cevea, Jens Jonatan Steen.

Ulighedens Topmøde finder sted onsdag d. 23. februar 2011 kl. 9.00-16.00 på Vartov, Farvergade 27 København K.