Pædagogfaglig ledermeningsdanner

Hvem skal sætte retningen for det pædagogiske arbejde - politikere, embedsmænd eller praksis? Brænder du for at råbe op om dit og dine kollegers vigtige arbejde? Så er det dig, vi leder efter!

BUPL’s Lederforening og Tænketanken Cevea søger netop nu 20 dedikerede og engagerede pædagogfaglige ledere til en spændende uddannelse i meningsdannelse: Ledere med fødderne plantet solidt i institutionernes hverdag. Ledere med holdninger til pædagogik, ledelse og velfærdssamfundet. Og ledere med lysten til at træde frem for og deltage i den offentlige og faglige debat for kollegerne, faget og børnene.

På uddannelsen får du redskaberne og modet til at gøre din pædagogiske virkelighed, viden og indsigt til relevante og slagkraftige indspark i både aviser, radio og TV, samt på de sociale medier. Og du får opbygget et strategisk blik på arbejdet med lokal og politisk indflydelse.

"På Pædagogisk Meningsdanner lærte jeg, hvor og hvordan jeg kunne bruge min stemme til at kæmpe for bedre vilkår for børnene".
Tidligere deltager på uddannelsen Pædagogisk Meningsdanner

Bliv Pædagogfaglig Ledermeningsdanner og lær at træde frem for faget, dine kolleger og børnene!

Uddannelsen vil give dig:

  • Konkrete redskaber til at kommunikere nationalt og lokalt med udgangspunkt i din egen pædagogiske faglighed og erfaringer.
  • Et skarpt blik for at arbejde strategisk for indflydelse og forandring i et politisk styret felt.
  • Indgående viden om den offentlige debat, det danske velfærdssamfund anno 2018 og sammenhængen mellem velfærdssamfund, profession og meningsdannelse.
  • Det nødvendige mod til at gøre din stemme gældende.
  • Et stærkt netværk af engagerede kolleger og pædagogfaglige ledere fra hele Danmark, du kan bruge resten af livet.

“Jeg tør tro på, at det, jeg har på hjerte, er lige så vigtigt som tørre tal. Og at det ikke er så farligt at stikke næsen frem”.
Tidligere deltager på uddannelsen Pædagogisk Meningsdanner

Sådan gør vi

Uddannelsen bygger på historiefortælling som kommunikationsredskab. Og så benytter vi metoden offentlig aktionslæring. Det betyder helt enkelt, at vi sammen skal øve os i at deltage i den offentlige debat og udøve strategisk indflydelse, der hvor det får en betydning: I samfundet.

Undervejs i uddannelsen kommer du til at lære at skrive og udgive blogindlæg, læserbreve, bruge de sociale medier, træne mundtlig debat, tage kontakt til politikere og meget, meget mere.

Forløbet vil veksle mellem praktiske øvelser, gruppearbejde og oplæg fra en række dygtige oplægsholdere. Det kræver en indsats fra dig på de 3 moduler, men også i tiden mellem modulerne, hvor du bl.a. skal skrive indlæg, bruge sociale medier og øve historiefortælling.

Du kan læse blogindlæg fra tidligere deltagere, der øver at kommunikere faglighed til udefrakommende interessenter, på: https://voresvirkelighed.dk/.

Forventninger til dig

Vi leder efter 20 dygtige, engagerede og passionerede pædagogfaglige ledere, der grundlæggende har lyst til at træde et skridt frem i lyset med sin faglighed og sine erfaringer.

Du behøver hverken have en skarp tunge, en spids pen eller et færdigstøbt politisk-strategisk blik. Det skal vi nok lære dig. Det vigtigste er, at du har mod og lyst til at gøre en forskel for børnene, dine kolleger og dig!

Det er et krav, at du kan deltage fuldt ud på alle moduler, og kan sætte tid af mellem modulerne til at øve dig på det, du har lært.

Praktisk

Modul 1: 28.-30. oktober 2018

Modul 2: 6.-7. december 2018

Modul 3: 21.-22. januar 2019

Opsamlingsdag: foråret 2019 - fastlægges senere.

Uddannelsen foregår i Middelfart. BUPL dækker kost, logi, transport og evt. frikøb for de kursusdage, der falder på arbejdsdage.

Sådan søger du

Udvælgelsen af deltagere sker på baggrund af motiverede ansøgninger.

Send en ansøgning via hjemmesiden her.

Ansøgningsfristen er søndag d. 16. september 2018.

Alle ansøgere kan forvente svar om optagelse senest i starten af uge 40.

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til uddannelsen, så kontakt Cevea på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .