af Stine Myssen | 13. januar 2023
»Regeringen mener, at der – særligt i folkeskolen – er opstået en ubalance mellem det boglige indhold over for det praktiske og kreative indhold.« Sådan står der i SVM-regeringens regeringsgrundlag. Regeringen ønsker at styrke de praktiske fag i folkeskolen, blandt...
af Magnus T Jensen | 12. januar 2023
Resumé 6 ud af 10 forældre (59 pct.) mener, at folkeskolen bør gøre mere for at løfte de fagligt svageste elever, mens 4 ud af 10 (41 pct.) i stedet mener, at der bør gøres mere for at udfordre de fagligt stærkeste elever. Særligt forældre til børn, som er blandt de...
af Stine Myssen | 16. november 2022
Resumé Unge, der starter som lærlinge på FGU (Forberedende Grunduddannelse), har ofte dårlige erfaringer med uddannelsessystemet fra tidligere. Næsten alle har haft problemer med det faglige i grundskolen, og ca. halvdelen har forsøgt en eller flere gange at...
af Ulrikke Due Hagenau | 16. september 2022
Efter blot to dage på Ceveas meningsdannerkursus, hvor 3F-kursister blandt andet skulle lære at skrive læserbreve op til valgkampen, fik Oliver Kaasing fra 3F i Esbjerg bragt sit budskab om bedre forhold for tømrelærlinge i Politiken. “Jeg blev faktisk...
af Ask Lund Jakobsen | 5. juli 2022
Resumé Der er stor skævhed i, hvem der skriver debatindlæg i de landsdækkende aviser. Akademikere og journalister skriver til sammen 80 pct., men udgør 15 pct. af befolkningen. Omvendt skriver ufaglærte og faglærte 10 pct. af debatindlæggene, selvom de udgør 63 pct....