Hvorfor ignorerer det klassiske arbejderparti denne store mulighed for virkelig at udligne klasseforskellene blandt børn i folkeskolen? Alt forskning viser, at gratis skolemad mindsker forskellen mellem de mere og de mindre velstillede børn markant.

Når det store frikvarter ringer ind og skolebørnene finder madpakkerne, breder der sig ikke kun en lugt af hengemt leverpostejmad med nedsunken og næsten opløst agurk. Stanken af det danske klassesamfund anno 2024 siver også ud i klasseværelset.

For når Augusta-Amalie åbner for en madkasse med alsidig og sund kost, så har hun langt bedre forudsætninger for at lære at læse og regne, end sidekammeraten Lucas, hvis forældre ikke lige fik smurt en madpakke om morgenen. Det ville altså give Lucas væsentligt bedre forudsætninger i undervisningen, hvis han kunne nyde et sundt og gratis frokostmåltid, mens han er i skole.

Forskningen taler nemlig sit tydelige sprog: Skolemad øger børns sundhed, trivsel og læring, og det gælder især børn fra ressourcesvage hjem. Gratis skolemad er et oplagt værktøj til at mindske sociale forskelle, og ligestille mulighed for læring blandt folkeskoleelever, uanset deres forældres indkomst. Gratis skolemad ville altså forbedre Lucas’ chance for at klare sig lige så godt i skolen som sin sidekammerat.

Derfor er det besynderligt, at Socialdemokratiet stritter imod, når flere partier på Christiansborg vil indføre skolemad i folkeskolen. Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye har udtalt, at regeringen ikke vil bruge penge på at indføre skolemad på landets folkeskoler, men i stedet på kernestoffet – altså at lære børn at læse og regne. Her er spørgsmålet så, hvorvidt man overhovedet kan lære at læse og regne, hvis maven rumler og blodsukkeret er lavt?

Tesfaye siger, at vi ikke har råd til at indføre gratis skolemad – men i virkeligheden har vi ikke råd til at lade være. I Sverige har man allerede i mange år haft skolemad, og her har et studie vist, at gratis skolemad har en positiv effekt på uddannelse og livsindkomst. Voksne, der som børn har fået skolemad, får altså som voksne højere indkomst end voksne, som ikke har fået gratis skolemad som børn.

Og det er heller ikke opbakningen fra forældrene, som mangler. En analyse fra Cevea har vist, at der er opbakning fra forældrene til at indføre gratis skolemad i landets folkeskoler – uanset forældrenes indkomst.

Det er ikke specielt længe siden, at Socialdemokratiet kæmpede for at indføre sund skolemad til de danske skolebørn. Som det socialdemokratiske koryfæ Ritt Bjerregaard selv sagde: ”Børn i dårligt stillede familier er dårligere ernæret, og det er med til at fastholde den negative sociale arv. Vi kan ikke bare læne os tilbage og vente på, at problemet løser sig selv”.

Det havde Ritt fuldstændig ret i. Så kære Tesfaye og resten af Socialdemokratiet: Hvad venter i egentlig på?

Bragt i Information 22. februar 2024

Thomas Juhl
Stine Laurberg Myssen
Karl Murray Mikkelsen