fbpx

Skal det være så svært? Efteruddannelse på medarbejdernes præmisser

INDHOLD

    FORFATTER(E)

    Asbjørn Sonne Nørgaard
    21725413
    Simon Bruun
    Malte Nyfos Mathiasen

    METODE

    NOTER

    REFERENCER

    Resumé

    Efteruddannelse er væsentligt i en tid præget af automatisering, teknologisk udvikling og international konkurrence, ikke mindst blandt ufaglærte og faglærte er behovet stort. Udviklingen af kompetencer er vigtigt både for den enkelte og for samfundet. Men uddannelsesparatheden er ofte begrænset blandt faglærte og ufaglærte. Det gælder også i fødevaresektoren. Derfor er det afgørende at øge motivationen og fjerne barriererne for at efteruddanne sig. Det må ikke være besværligt at tage uddannelse. Denne analyse afdækker nogle af de mange håndtag, man kan skrue på, hvis barriererne skal sænkes og motivationen skal øges.

    Som noget nyt kan vi vise, at kursernes format betyder meget for uddannelsesparatheden. Hvis man bruger videoer snarere end tungt læsestof, og praktiske øvelser snarere end læreroplæg, kan man øge interessen for at efteruddanne sig fra 24 pct. til 35 pct. blandt NNF’s medlemmer i fødevarebranchen. Det svarer til, at omtrent 2.220 flere NNF’ere vil tage et konkret efteruddannelseskursus, hvis kurset er moderne, praksisnært og videobaseret snarere end traditionelt og læsetungt. Samlet set viser undersøgelsen, at:

    • Et kursusformat med video og praktiske øvelser frem for læsestof og læreroplæg øger interessen for efteruddannelse og lysten til at tage et kursus markant.
    • Få ledere opfordrer de ansatte til at efteruddanne sig – 53 pct. af de interviewede angiver, at deres ledere aldrig opfordrer dem til at tage efteruddannelse.
    • Økonomien og oplevelsen af at det er relevant af efteruddanne sig, er vigtigt for medarbejdernes motivation for at deltage. Derudover kan besværet med at tilmelde sig og deltage i kurser være en barriere.

    Cevea præsenterer på baggrund af undersøgelsens resultater otte anbefalinger til at øge motivationen for at efteruddanne sig blandt ansatte på fødevarevirksomheder. Disse anbefalinger kan opsummeres i følgende tre hovedanbefalinger:

     

    Anbefaling 1 Efteruddannelseskurser skal moderniseres, så de er praksisnære og anvendelsesorienterede.
    Anbefaling 2 Virksomhederne skal tage et større ansvar for at opfordre medarbejderne til at tage efteruddannelse og have uddannelsesplaner, der giver mening for medarbejderne.
    Anbefaling 3 Det administrative besvær skal reduceres, og økonomi og samspil mellem arbejdspladsens produktion og uddannelsesindsats skal være i orden.

     

    INDHOLD

    FORFATTER(E)

    Asbjørn Sonne Nørgaard
    21725413
    Simon Bruun
    Malte Nyfos Mathiasen

    METODE

    NOTER

    REFERENCER

    SENESTE ANALYSER AF Malte Nyfos Mathiasen ELLER Asbjørn Sonne Nørgaard ELLER Simon Bruun
    SE ALLE
    Ligestilling
    Kvinder arbejder under høje følelsesmæssige krav
    2. april 2024
    Ulighed
    Stort flertal af danske lønmodtagere vil have offentlig betalt tandlæge
    29. februar 2024
    Arbejdsmarked
    Udhulingen af kontanthjælpen. En analyse af kontanthjælpens udvikling gennem 30 år
    20. februar 2024
    Uddannelse
    Undervisere støtter regeringens forslag om mere praksislæring i folkeskolen
    22. januar 2024