Resumé
Efteruddannelse er væsentligt i en tid præget af automatisering, teknologisk udvikling og international konkurrence, ikke mindst blandt ufaglærte og faglærte er behovet stort. Udviklingen af kompetencer er vigtigt både for den enkelte og for samfundet. Men uddannelsesparatheden er ofte begrænset blandt faglærte og ufaglærte. Det gælder også i fødevaresektoren. Derfor er det afgørende at øge motivationen og fjerne barriererne for at efteruddanne sig. Det må ikke være besværligt at tage uddannelse. Denne analyse afdækker nogle af de mange håndtag, man kan skrue på, hvis barriererne skal sænkes og motivationen skal øges.
Som noget nyt kan vi vise, at kursernes format betyder meget for uddannelsesparatheden. Hvis man bruger videoer snarere end tungt læsestof, og praktiske øvelser snarere end læreroplæg, kan man øge interessen for at efteruddanne sig fra 24 pct. til 35 pct. blandt NNF’s medlemmer i fødevarebranchen. Det svarer til, at omtrent 2.220 flere NNF’ere vil tage et konkret efteruddannelseskursus, hvis kurset er moderne, praksisnært og videobaseret snarere end traditionelt og læsetungt. Samlet set viser undersøgelsen, at:
- Et kursusformat med video og praktiske øvelser frem for læsestof og læreroplæg øger interessen for efteruddannelse og lysten til at tage et kursus markant.
- Få ledere opfordrer de ansatte til at efteruddanne sig – 53 pct. af de interviewede angiver, at deres ledere aldrig opfordrer dem til at tage efteruddannelse.
- Økonomien og oplevelsen af at det er relevant af efteruddanne sig, er vigtigt for medarbejdernes motivation for at deltage. Derudover kan besværet med at tilmelde sig og deltage i kurser være en barriere.
Cevea præsenterer på baggrund af undersøgelsens resultater otte anbefalinger til at øge motivationen for at efteruddanne sig blandt ansatte på fødevarevirksomheder. Disse anbefalinger kan opsummeres i følgende tre hovedanbefalinger:
Anbefaling 1 | Efteruddannelseskurser skal moderniseres, så de er praksisnære og anvendelsesorienterede. |
Anbefaling 2 | Virksomhederne skal tage et større ansvar for at opfordre medarbejderne til at tage efteruddannelse og have uddannelsesplaner, der giver mening for medarbejderne. |
Anbefaling 3 | Det administrative besvær skal reduceres, og økonomi og samspil mellem arbejdspladsens produktion og uddannelsesindsats skal være i orden. |