Kløften mellem land og by vokser

Efter 2007 er antallet af personer, der flyttede fra land til by taget kraftigt til. Strukturreformen i 2007 medførte centralisering af offentlige opgaver, men centraliseringen rammer ikke lige. Og særligt yderområderne har mærket konsekvenserne af centraliseringen, viser en ny analyse lavet af Cevea.

På Bornholm er indbyggertallet eksempelvis faldet fra 43.040 i 2007 til 39.828 i 2015.

”Det er et stort problem, og vi risikerer, at landet knækker i to som følge af denne udvikling. Og det er jo en ond cirkel. Når vi lukker skoler, institutioner, og skadestuer betyder det forringet velfærd i området men også færre jobs. Det er med til at fjerne incitamentet for at flytte til”, siger analysechef i Cevea, Frank Skov.

Analysen viser, at det særligt er centraliseringen af funktioner som skoler, børnehaver og lignende, der har forårsaget flugten fra landet. Og eksempelvis opførelsen af et supersygehus i et område, betyder, at skadestuer og sygehuse må lukke i andre områder.

”Når arbejdspladser, sygehuse eller skoler rykkes, bliver familier nødt til at rykke med. Og i værste fald kan det, at mor eller far bliver opsagt som følge af omstruktureringer, betyde at hele familien bliver tvunget til at flytte.”

Der er ingen nemme løsninger, når det kommer til at vende udviklingen, mener Frank Skov, men et Danmark i balance kræver gennemgribende nytænkning i forhold til decentralisering.

”Det er de vellønnede og højtuddannede, der samler sig i byerne, mens de, der er dårligere stillet, bliver efterladt. Det vil på sigt skabe en endnu større kløft mellem land og by. Vi er nødt til at se på, hvordan vi gør det attraktivt at bo og arbejde i disse yderområder”, slutter Frank Skov.

For yderligere oplysninger kontakt:
Analysechef Frank Skov: [email protected] / tlf. 41 77 45 78

SENESTE INDLÆG MED TEMAET Pressemeddelelse
Ny ledelse og ny kurs i Tænketanken Cevea
15. december 2020
Pressemeddelelse
Videoer og praktiske øvelser får flere på efteruddannelse
21. oktober 2020
Cevea får ny formand
30. april 2020
Pressemeddelelse
TÆNKETANK: Økonomisk usikkerhed blandt de laveste indkomster er gift for økonomien