TÆNKETANK: Økonomisk usikkerhed blandt de laveste indkomster er gift for økonomien

Danskere med lave indkomster er mest ængstelige og mest bekymrede for at miste deres job under corona-epidemien end andre indkomstgrupper. Det viser en ny analyse fra Tænketanken Cevea, der opfordrer regeringen til at målrette den økonomiske indsats mod de laveste indkomster.

”Vi er enige med vismændene i, at opgaven er at styrke privatforbruget, hvis dansk økonomi hurtigt skal komme i omdrejninger igen. Men for at få fuld effekt af en stimulering af privatforbruget, skal vi både øge evnen og lysten til at forbruge. Uden indkomst og forbrugslyst går økonomien i stå. Vi vil få mest for pengene, hvis det især er dem med de laveste indkomster, der får gavn af den økonomiske indsprøjtning. ” udtaler Asbjørn Sonne Nørgaard, analysechef i Tænketanken Cevea.

Det er kun godt en tredjedel af danskerne (37 pct.), der slet ikke er bekymrede for at blive arbejdsløse. Hver tiende dansker er i høj eller meget høj grad bekymret for at miste jobbet. Bekymringen og ængsteligheden er især udbredt blandt danskere med lave indkomster. Blandt danskere med de højeste husstandsindkomster på over 800.000 kr. (før skat) er det kun en ud af 20 (5 pct.), som i høj eller meget høj grad er bekymrede, mens en ud af fem (21 pct.) danskere med de laveste husstandsindkomster på under 300.000 kr. (før skat) i høj eller i meget høj grad er bekymrede for at blive arbejdsløs som følge af corona-epidemien. Bekymringen for at miste sit job er altså fire gange så udbredt blandt danskere med meget lave indkomster end blandt dem med de højeste indkomster.

”Vi ved fra dansk og international forskning i forbrugeradfærd, at ængstelighed og usikkerhed er gift for forbrugslysten. Optimistiske og begejstrede forbrugere er mere gavmilde. De ’belønner’ sig selv med mere forbrug, og de foretager flere impulskøb. Ængstelige mennesker, der frygter for fremtiden, er mere tilbøjelige til at se risici, og de er mere opmærksomme på negative begivenheder. ” udtaler Asbjørn Sonne Nørgaard og fortsætter: ”Vi behøver ikke, at opfinde den dybe tallerken for at målrette indsatser mod de laveste indkomster. Vi har allerede i dag overførsler og ordninger som folketinget kan skrue på. ”

Cevea foreslår:

• Forlæng lønkompensationen til virksomheder, der ikke fyrer deres ansatte og suppler ordningen med et midlertidigt løntilskud til virksomheder, der ansætter flere medarbejdere.
  • Højere tilskud til virksomheder, der opretter praktik- og lærepladser, så flere får en praktikplads.
  • Dobbelt SU-klip i en periode og øget optag på landets uddannelsesinstitutioner for at minimere ledigheden blandt unge.
  • Udbetal indefrosne feriepenge
  • Midlertidig stigning i ældrechecken for at styrke forbrugslysten de fattigste pensionister.
  • Corona-tillæg ovenpå dagpengene for at holde hånden under forbruget.

Målingen er gennemført d. 30.3.-1.4.2020 af analyseinstituttet MEGAFON for Tænketanken Cevea. Målingen bygger på et repræsentativt udsnit af danskerne (N=1.004).

For flere udtalelser kontakt Asbjørn Sonne Nørgaard, Analysechef, +45 21 72 54 13

SENESTE INDLÆG MED TEMAET Pressemeddelelse
Ny ledelse og ny kurs i Tænketanken Cevea
15. december 2020