Kontanthjælpsloft skaber fattigdom, ikke job

Kommentarer fra Kristian Weise, direktør i Tænketanken Cevea, til aftalen om kontanthjælpsloft:

”Regeringen har i dag indgået et forlig med de borgerlige partier om det såkaldte moderne kontanthjælpsloft. Men der er ikke meget moderne over det loft. Det er gammeldags, uhensigtsmæssigt og asocialt. Det vil ikke skabe flere job, men derimod presse folk ud i fattigdom.”, siger Kristian Weise.

“Kontanthjælpsloftet vil ikke have den ønskede effekt i form af at skabe større afstand mellem kontanthjælp og de laveste lønninger. På sigt vil lønningerne nemlig tilpasse sig det lavere kontanthjælpsniveau, så det vil ikke bedre kunne betale sig at arbejde. Det vil åbne op for en lavtlønsspiral, som vi har set det i eksempelvis Tyskland. Dermed vil kontanthjælpsaftalens konsekvenser ikke kun kunne mærkes blandt kontanthjælpsmodtagerne – det vil have konsekvenser for de mange danskere, der arbejder til de laveste lønninger,” understreger Kristian Weise.

”Et kontanthjælpsloft er ikke et effektivt økonomisk middel i forhold til at øge beskæftigelsen. Derimod vil kontanthjælpsloftet bidrage til at gøre livet mere surt for kontanthjælpsmodtagerne og øge uligheden i Danmark. Det er ærgerligt og dumt,” slutter Kristian Weise.

For yderligere oplysninger kontakt:
Direktør Kristian Weise: [email protected]/ 41 77 45 70

SENESTE INDLÆG MED TEMAET Pressemeddelelse
Ny ledelse og ny kurs i Tænketanken Cevea
15. december 2020
Pressemeddelelse
Videoer og praktiske øvelser får flere på efteruddannelse
21. oktober 2020
Cevea får ny formand
30. april 2020
Pressemeddelelse
TÆNKETANK: Økonomisk usikkerhed blandt de laveste indkomster er gift for økonomien