Indfør ekstraskat på energikrisens vindere

Hvis du har turdet åbne dine rudekuverter fra dit lokale energiselskab, har du opdaget, at energipriserne er steget voldsomt de seneste måneder.

Tværtimod er de fornuftige planer om at begrænse importen af russisk olie og gas formentlig kun med til at presse priserne op i endnu højere luftlag. Det kommer til at kunne mærkes i de fleste danske familier, som må spænde livremmen ind eller tage en varmere sweater på de kommende måneder.

Det er dog ikke alle, der taber – energikrisen har også sine vindere. De tårnhøje priser på energi betyder nemlig, at de selskaber, der producerer energien, kan høste enorme overskud. Ifølge Det Internationale Energiagentur kan producenterne i EU se frem til en overnormal profit på op til 200 milliarder euro i år. Det svarer til astronomiske 1,5 billioner kroner i ekstra profit, som ikke skyldes, at de har arbejdet hårdere, investeret mere eller taget klogere beslutninger, men derimod, at en ekstraordinær krise pludselig har banket prisen på deres produkt i vejret. De tjener styrtende med penge på Putins krig. Og vi taler ikke om det.

Derfor foreslår vi, at der indføres en skat på ’overnormal’ profit i Danmark. Den overnormale profit er det ekstra overskud, et selskab har, ud over hvad man normalt kunne forvente. Og inden vi bliver skudt i skoene, at det skulle være en særlig venstreorienteret idé fra skrivebordsskuffen, har både Det Internationale Energiagentur og EU-Kommissionen netop peget på, at EU’s medlemslande kan indføre en sådan skat for at finansiere tiltag, der kan afbøde de værste konsekvenser for forbrugerne ved de stigende priser. Og i en dansk kontekst har de økonomiske vismænd tidligere påpeget, at sådan en skat ikke vil være konkurrenceforvridende. Derimod vil det rette op på en skævhed i markedet, hvor selskaber i en bestemt sektor på grund af ydre omstændigheder har overnormale overskud. Det burde selv den mest markedshungrende liberalist på højrefløjen kunne se fornuften i. Normalt er der en sammenhæng mellem risiko og afkast, men den ekstra Putin-profit kommer på usmagelig vis dumpende fra himlen.

Hvis priserne fortsætter med at stige vil energipriserne ende som en tikkende bombe under danskernes privatøkonomi. Det bliver ikke kun de fattigste familier, der ikke kan følge med. Vores forslag er, at indtægterne fra den nye skat skal omfordeles til befolkningen. Det kunne være igennem en midlertidig energicheck, hvor størrelsen afhænger af husstandsindkomst og forbrug.

For en socialdemokratisk regering, der har ambitioner om at komme den stigende ulighed til livs, er det den helt rigtige vej at gå.

Bragt i Politiken d. 20/3

Alexander Grandt Petersen