Her er tre indgreb, der vil stoppe de eksploderende boligpriser. Men tør politikerne?

Er du pædagog, 3F’er eller sygeplejerske, og drømmer du om et rækkehus i hovedstaden? Glem det! Boligprisernes himmelflugt har i årevis presset ganske almindelige familier ud af København. I dag koster et rækkehus i Valby på 100 kvadratmeter i gennemsnit 4,1 millioner kroner. Det er en stigning på 32 procent i forhold til priserne for bare fem år siden, hvor samme rækkehus kostede 3,1 millioner kroner. Finanskrisen fik politikerne til at stramme en smule på lånereglerne, men det har ikke forhindret kæmpe stigninger i boligpriserne.

Det fik boligordfører for SF Halime Oguz på banen med et forslag om at lempe lånereglerne for at give unge mennesker lettere adgang til boligmarkedet.

Hensigten fra Halime Oguz var sådan set god nok. På kort sigt vil forslaget måske kunne hjælpe nogle unge ind på boligmarkedet. Men i sidste ende vil det resultere i endnu højere boligpriser. Lemper vi lånereglerne, vil flere få mulighed for at låne, og med en øget efterspørgsel stiger priserne yderligere. Det er en ond spiral, som kun modige politiske beslutninger kan få os ud af.

I mere end 20 år har vi oplevet, at priserne på boliger år efter år er steget betydeligt mere end løn og arbejdsindkomster, især i de store byer.

Kræver politisk mod

Resultatet er for det første, at dem, der har ejet ejendom, er blevet meget rigere end lejerne og de nye på boligmarkedet, som kun har haft deres lønindkomst at spare op af.

For det andet vil boligejerne kunne realisere deres friværdi og dermed have adgang til en mindre og billigere belåning på en ny bolig end dem, der står og skal købe deres første ejerbolig. Når regeringen og venstrefløjen taler om, at Danmark er ved at knække over, er den ulige udvikling i boligformuerne en stor del af forklaringen.

Nu er spørgsmålet så, om SF, regeringen og resten af centrum-venstre har det mod, der skal til for at gøre noget ved de voldsomt stigende boligpriser. Det handler i bund og grund om at sikre, at boligpriserne ikke fortsat stiger så voldsomt, at det er umuligt at komme ind på ejerboligmarkedet. Vi foreslår tre tiltag:

For det første skal udbuddet af boliger i og omkring de store byer op. Et øget udbud vil i sig selv dæmpe prisudviklingen, men vi skal også stille flere krav til de projekter, ejendomsudviklerne bygger.

Prisen på boliger er bestemt af prisen på byggegrunde og byggeomkostningerne samt kravet om afkast på byggeinvesteringen. Kommunerne og kommunalt ejede selskaber som By og Havn skal stille krav i udbudsmaterialet om for eksempel makspris på lejen eller kvadratmeterprisen. Omkostningen er selvfølgelig, at prisen på udstykkede grunde vil falde, når der stilles krav om boliger til en vis maksimumpris. Dermed vil indtjeningen falde fra salg af grunde. Det kræver politisk mod at acceptere dette.

Ny boligform

For det andet skal man revitalisere andelsboligformen med en ny form for ’medejerbolig’, der vil lette adgangen til at blive delvis boligejer for de unge, der har svært ved at få fodfæste på boligmarkedet. I en medejerbolig vil beboeren kun købe en del af sin bolig, mens resten ejes af en forening, som man betaler husleje til. Medejeren vil løbende kunne købe en større andel.

For det tredje skal politikerne bruge de historisk lave renter som en mulighed for at afskaffe rentefradraget. Det vil bidrage til at mindske stigningerne i boligpriserne. Fradraget kan stille og roligt udfases over tid, så det ikke gør alt for ondt på de nuværende boligejere.

Endelig skal politikerne tage et opgør med gældsindustriens afdragsfrie lån. Afdragsfriheden er med til at presse priserne endnu højere op. En cocktail af friværdi og afdragsfrihed betyder, at boligkøbere med stor friværdi fra en tidligere bolig kan være noget nær ligeglad med prisen på den næste bolig. Afskaffelsen af afdragsfrie lån vil også reducere omfanget af forældrekøb, som er med til at presse priserne op.

Der eksisterer ikke nogen quick fixes som Halime Oguz’ forslag om lempelige låneregler, der kan øge adgangen til boligmarkedet. Hvis regeringen vil tøjle boligmarkedet, så kræver det konstant overvågning af, hvordan låneregler, skatteregler og boligbyggeriet er med til at påvirke prisudviklingen. Vores forslag om et større udbud af billigere boliger, nye ejerformer og ændrede lånebetingelser er afgørende skridt i den rigtige retning. Nu er det op til politikerne at spørge sig selv, om de for alvor har modet til at gøre noget ved boligprisernes himmelflugt.

Bragt i Information d. 3/3 – 2021

Alexander Grandt Petersen